Het eetmenu van een yogi

Voor de geïnteresseerden hierbij wat inspiratie voor een lekker en gevarieerd dagmenu. Waarbij je je over het algemeen wat energieker en fitter voelt dan bij het oer-Hollandse dagmenu met veel brood. Dit menu vind ik vooral heel fijn als ik ’s morgens rustig kan ontbijten en ik pas later op de ochtend yoga ga doen. Want een licht ontbijt kort voordat je actief gaat bewegen is vaak fijner dan een zware maaltijd.

Ontbijt:

  • volle biologische yoghurt met minimaal 2 handen fruit erdoor, varieer ook eens met rood fruit, ananas, peer ed.
  • doe hierin een mix van pitten, noten & zaden zoals lijnzaad, havermout, gerstvlokken, zonnebloempitten, pompoenpitten, walnoten ed.

Tussendoor:

  • gedroogde vijgjes/abrikozen of een handje nootjes (niet teveel pinda’s)

Lunch

Zelfgemaakte waldorf salade

  • appel in blokjes
  • 2 stengsels bleekselderij in stukjes
  • handje rozijntjes
  • handje walnoten
  • dressing van olijfolie, azijn, peper, zout, mosterd, een lepel yoghurt en een lepel mayonaise

Diner

Zelf gemaakte gegrilde groenten uit de oven

  • doe gesneden wintergroenten in kleine stukjes (winterpeen, pastinaak, (zoete) aardappel, bietjes) in een ovenschaal
  • maak een marinademix van een beetje water met olijfolie, tijm, basilicum, paprikapoeder, peper en zeezout. En doe dit over de groenten
  • zet het 50 minuten in de oven op 170 graden en schep tussendoor 2-3 keer om
  • klaar!

Lekkere trek ’s avonds

Neem een stukje chocolade, een stukje kaas of een handje nootjes

(Power)yoga en het effect

Poweryoga is een dynamische en creatieve yogavorm waarin respect voor het individu,
kracht en vinyasa (vloeiende bewegingen) centraal staan. Een mooie mix tussen inspanning en ontspanning. De vijf pijlers van poweryoga zijn:

  1. adem
  2. warmte
  3. flow
  4. drishti
  5. uddiyana

Bij poweryoga word je geïnspireerd om de beste versie van jezelf te worden, het is een ontdekkingstocht naar je oorspronkelijk ik. De lagen die je in de loop van je leven om je heen gecreëerd hebt met materialisme en traditie haal je weg, waardoor je ware ik tevoorschijn komt en je weer in verbinding staat met jezelf. Door fysieke inspanning en mentale ontspanning kun je dit voelen.

Effecten van het beoefenen van (power)yoga:

  • Je lichaam verandert in positieve zin
  • Je wordt bewuster van je gewoonten die je kunt veranderen
  • Je krijgt meer energie
  • Je gaat meer voelen waardoor je beter naar jezelf kunt luisteren en je relaties dieper worden
  • Pijn en stress kunnen verdwijnen
  • Beperkende gedachten en blokkades kunnen verdwijnen